Varning - Neil Strauss.

image
Innan jag vände det sista bladet i den här kloförsedda rysaren, var jag helt övertygad om att jag skulle överleva en zombieattack länge nog för att hinna skriva en bestseller om misären. När smittan dog ut och världen återuppbyggdes av bönder, och alla människor jag någonsin avvisat för att de haft smutsiga naglar, då skulle jag och mina blodiga memoarer gå till historien. Nej, så skulle det nog inte bli. Jag betvivlar att jag hunnit förbi "kära dagbok" innan jag gått hädan. Och alla människor i min närhet som skulle överleva, trycka förstaupplagan med gamla tenntyper och föreläsa i framtidens skolor med mina memoarer som kurslitteratur... Let's face it, de är inga får-uppfödare direkt. De skulle inte heller klara sig utan digital-tv och Facebook.

Jag känner nog de som skulle kola av abstinensen efter kosttillskott. Någon kanske skulle börja fatta dåliga beslut utan sin terapeut, med ödesdigra konsekvenser. Någon skulle tappa förståndet om de tvingades lämna sin garderob i flykten, misstas för en zombie och bli ett streck i mängden för en skjutgalen gammal scoutledare. Och det är väl där den ligger, anledningen till att jag kallar den för rysare - i min egen tokiga fantasi. För den är kanske inte särskilt skrämmande för en enveten optimist. Eller för någon vars behov av social bekräftelse överskuggar all eventuell paranoia. Ni vet den där typen som lika intensivt oroar sig för att sätta en spindel i halsen i sömnen och kvävas till döds, som han envist förnekar en eventuell världsomfattande katastrof som skulle innebära att hårfönen blev värdelös. Till annat än möjligtvis tillhygge.

Men för någon som oroar sig för att sätta en spindel i halsen i sömnen och kvävas, och accepterar det faktum att en naturkatastrof, ett kärnvapenkrig, eller valfri världsomskakande hicka, skulle ställa civilisationen på sin kant, är Neil Strauss en frälsare. För bara de bäst anpassade skulle överleva i en sådan framtid. Och Darwin skulle fnittra belåtet i sin grav när alla de som missupfattat hans evolutionsteori skulle komma till en obehaglig insikt. Likaså skulle de som är på toppen av näringskedjan idag, de ekonomiskt oberoende, inte duga till mycket annat än som proteinkälla, när världen återgick till byteshandel. Det är ingen garanti att man överlever ett postapokalyptiskt samhälle bara för att man läst den här boken. Men som titeln förebådar - du kommer aldrig att överleva om du inte läser den.

Finns att köpa här på Adlibris.
SAn
2010-10-16 @ 09:57:39
URL: http://runsanrun.blogspot.com

Amen hallååååå!! Fan vad sjukt. Du har satt dit en liten bild(text) i slutet av varje inlägg. Exakt detta kollade jag upp i onsdags hur man gjorde på blogger. Jag vill också ha det. Förmodligen gör man olika på Blogger/Blogg.se. Jag får väl leta upp min sida igen och kolla hur man gör. Betydligt bättre iaf än att lägga in i varje inlägg som jag gjort.



Puss på dig Bärr!

Ps. Du skriver så fint! <3

Amanda Rosende
2010-10-21 @ 11:59:29
URL: http://amandarosende.blogg.se/

sv: ja sant :) dock var det limmet jag fick med värdelöst, torkade inte snabbt alls och fäste inte :)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0