lite om mitt 2009.



Något jag gjort i år som jag aldrig gjort förut: Ätit renkött. Blivit full på whiskey. Köpt en frackjacka. Haft tre jobb samtidigt. Sagt upp mig. Festat på nation. Jobbat i en studio. Firat valborg i stadsparken i Lund. Förälskat mig i sushi.



Stunder från år 2009 jag alltid kommer att minnas: 7/11-Pink i Köpenhamn. Alla dagar jag jobbade i studion på Masque, Entré. Kämnärsfesten, för att jag aldrig sett en så stor fest med så mycket folk förut. Nyårsafton, för att jag aldrig sett en så blöt fest förut.

Min största framgång 2009: Att jag visade mig vara lättlärd och riktigt bra på alla jobb jag haft i år som jag aldrig haft tidigare.


Mitt största misstag: Blått och gult hår.

Värsta sjukdom eller skada: På tal om när jag blev full på whiskey.. Det var en fuktig och kall natt på Siesta!-festivalen i hässleholm och musiken överröstades nästan av de unisont klapprande tänderna i camp Kåta Maja när en flaska JD introducerades för de närvarande och frånvarande. Ett par klunkar av livets vatten senare dansade alla glada runt i nästan bara byxor. Jag som aldrig är sjuk så länge dagen har en eller två rutiner låg orörlig i helvetets alla plågor följande kväll, lagom till, vad mina älskade vänner har uppgett att vara, den bästa konserten på hela festivalen. Jag fruktade seriöst för mitt liv ett par gånger den natten i tältet, jag var dessutom mäkta irriterad över att missa festen, så jag vill härmed utbringa en liten ursäkt till de stackars törstiga fjortonåringar som försökte knycka öl i mitt tält och som möttes av en välriktad spark i huvudet.


Fem bästa köpen: 1. Ögonmask, jag har aldrig sovit så bra förut. 2. De senaste paret skor jag köpte som är högre än något annat jag gått i sedan studentbalen då jag uthärdade ett par långa smärtfulla timmar i mina 15cm lackskor från märket Pleaser innan jag fortsatte balunsen i strumpor. 3. Min Ed Hardy-fickplunta invigdes på nyårsafton och kommer att bli min ständiga framtida följeslagare till fest och konsert. 4. De två klädstängerna som förvandlade mitt rum till en garderob från det kaos av kläder, väskor, skor och accessoarer som det var förut. 5. In-ear headphones. Aldrig mer dryga främlingar, skrikande barn eller för mycket tankeutrymme.

Vad jag spenderade mest pengar på: Utgång och alkohol, tveklöst. På andra plats, med god marginal, följer kläder och skor.

Saker som gjorde mig riktigt glad: 1. Pink-biljetten som min kära vän från Karlskoga, Sandra, skänkte mig. Bästa konserten någonsin! 2. Att min bästa vän Susanne lyckats träffa en så bra kille som Jim gör mig fortfarande glad med jämna mellanrum. 3. Att min lillasyster Emilia verkar ha hittat någon igen efter det senaste stolpskottet som krossade hennes hjärta. 4. Att Emilia även gång på gång kommit hem från skolan med strålande betyg. 5. Upskattningen jag visades på SUMO där jag jobbade från förra hösten fram till och med denna våren.

Något jag önskar att jag gjort mer: Jobbat, bloggat, motionerat, fotograferat, träffat folk jag tycker om, rest, testat skönhetsprodukter.

Något jag önskar att jag gjort mindre: Jag har svårt för att ångra saker. Perioden då jag gav mig på att dejta främlingar var visserligen en dryg historia, men inget ont som inte för något gott med sig.

Hur jag tillbringade julen: Vi började med att fira lillasyster födelsedag den 20, en dag för tidigt. Jag bakade scones till hennes frukost på sängen och vår storebror Kim var här för omväxlings skull. Dagen fortskred med kalas för släkt och familj och avslutades med fest för Emilia, hemma hos en vän till henne. Den 21 bar det av mot Lund där det skulle bakas julgodis hela dagen hemma hos San. Riktigt mumsigt och mysigt. Denna julen uteblev tyvärr den traditionella pysselkvällen hos mina kusiner i Vinslöv. Men så tillkom en julfest med bara tjejer (plus en hund & en bebis) hemma hos My den 22. Lilljulafton hade vi min farbror Micke & hans fru Eva-Lena, mina kusiner Jenny & Emmelie och min bonuskusin Felix på besök på eftermiddagen då jag fixade mumisga köttbullemackor, glögg och pepparkakor med ädelost. Kvällen drog sig som vanligt in på natten, och så småningom morgontimmarna, innan julgranen var uppe och pyntad, alla julklappar inslagna och på plats och resten av nedanvåningen var pyntad och klar, och jag och mamma kunde gå och lägga oss. Julafton har jag redan skrivit om tidigare i bloggen.

Böcker jag läst i år: Stephen King - Cell, Agatha Cristie - Tio små negerpojkar, Josef Kafka - Processen, De tre hittills utgivna böckerna i Twilight-serien, Harry Potter & Dödsrelikerna, Gary Chapman - Kärlekens fem språk och så läste jag om Navid Modiri - Skrik om du brinner och Katarina Kieri - Dansar Elias? Nej!.

Favoritprogram på Tv: How I met your mother, Royal Pains, Runway. Allt annat laddar jag ner eller streamar. Favoriten på datorn är tveklöst Gossip Girl.

Största musikaliska upptäckten: Emil Jensen. Redan förra året skuttade hans musik in i mitt liv men det var en trögstartad förälskelse och det var först i år jag föll. Hårt och oåterkalleligt.

Något som skulle gjort mitt år ännu bättre: Att jag inte förälskat mig i J och att vi kunde varit vänner. Men det hände och allt det där andra hände, så nu är det inte så.

Hur skulle du beskriva din stil år 2009? Mer medveten än tidigare. Klackarna har blivit högre och de platta skorna har helt försvunnit. Kjolarna hittade tillbaka till mig och jag förälskade mig i vidd, kortkort och markerade midjor, ihop eller var för sig. Jag inspirerades mycket av Gossip Girl och har integrerat mycket mer färg och rosetter i min garderob, även min samling diadem har fått stor påökning. Några korta perioder med powerdressing har kommit och gått och ett par kavajer, en kostymklänning, ett par skjortor och lite markerade axlar har hittat hem till min klädstång där de nu snällt hänger och väntar på rätt tillfälle att få komma ut igen. Senare på året har jag inspirerats väldigt mycket av den lite mer edgy stilen och längtar efter festivaler och andra passande forum att testa min nya rävmask, mina mimmie pigg-öron och min rosa prinsesskrona.

Vilken kändis var du mest sugen på? I kronologisk ordning: Soran Ismail, Rebecka Simonsson, Pink och sist men absolut inte minst Jackson Rathbone.

Någon jag saknat: Jag saknade min lillasyster väldigt mycket undertiden jag bodde i Malmö och jobbade hela tiden. Annars har jag saknat mitt ex Andreas väldigt mycket, vi var så nära vänner ovanpå allt annat vi var och det har varit tråkigt att vara utan.

Mina nyårslöften för 2010:
  • Motionera mera.
  • Gå ner 11kg, dvs allt jag gått upp sedan sensommaren 08.
  • Bli duktigare på att blogga.
  • Skriva dagbok varje kväll.
  • Läsa fler böcker.
  • Börja plugga/hitta ett heltidsjobb så snart som möjligt.
  • Tillåta mig själv att komma nära nya människor.

kelli
2010-01-05 @ 02:21:34
URL: http://kellikopter.devote.se

11 fucking kilo? vad fan ska du väga? 30 ? :O

emilia
2010-01-05 @ 13:19:28
URL: http://miliaslaviida.blogspot.com

Riktigt roligt att läsa denna lista, den blev mycket bättre med alla bilder och mer 'utsvängda' svar :) Till skillnad från min, som ser gaanska tråkig ut!



Jag är glad att du är glad för min skull, att jag är glad nu ^^ Haha! Men det glädjer mig verkligen, det ska du veta. & att du blir stolt över mina betyg, är bara roligt :)



Jag har saknat dig en hel del också, nu när du bott i malmö och nu när jag mer eller mindre bott/bor i hässleholm. <3




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0